top of page
Skribentens bildAnne-May Lindgren

Varumärkesbyggande ger trovärdighet

Vad är det som gör att vi väljer att köpa ett visst märke framför ett annat? Varför betalar vi gladeligen 250€ för ett visst klädesplagg i stället för det av motsvarande kvalitet för 50€? Ja, svaret är enkelt, vi betalar för ett visst varumärke.


Nu är det ju inte plaggets varumärke som håller oss varma, utan det vi betalar för är det som vi och andra förknippar med ett specifikt varumärke. Känslor av exklusivitet, lyx, kvalitet, stil, elegans och dylikt. Vi så att säga boostar vår egen image med de kvaliteter som varumärket förknippas med.


Varför är det här viktigt att förstå som företagare? Jo varumärket kan direkt påverka ditt företags lönsamhet! Det kan alltså löna sig för dig rent ekonomiskt att bygga ett starkt varumärke som förknippas med de fördelar du önskar.


Ett starkt varumärke är också direkt förknippat med ett företags trovärdighet. Ett företag som inte har tänkt igenom hur det framstår i kundens ögon ger ofta ett oproffsigt intryck på sina kunder. Vågar man anlita en leverantör som inte självt vet vad den gör och vart den är på väg?


Hur bygger vi då ett starkt varumärke? Det ska vi återkomma till i ett annat inlägg.


15 visningar

Senaste inlägg

Visa alla

Comments


bottom of page